Oldal kiválasztása

DPR

Diplomás pálykövetési rendszer (DPR)

A Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) egy olyan átfogó rendszer, amelynek célja a felsőoktatási intézményekből kikerülő diplomások életpályájának, foglalkoztatási helyzetének és szakmai fejlődésének nyomon követése.

 A DPR rendszert 2008-ban vezették be Magyarországon a felsőoktatási intézményekben. A rendszer kialakításának alapja az volt, hogy szükség volt egy átfogó képre arról, hogyan boldogulnak a magyar diplomások a munkaerőpiacon. A DPR a korábbi, helyi szinten végzett utánkövetési programok tapasztalataira épült, de egy egységes, országos rendszerré vált.

A DPR rendszer célja és küldetése

 A DPR legfőbb célja, hogy visszajelzést adjon a felsőoktatási intézmények számára a képzéseik munkaerőpiaci relevanciájáról, valamint a diplomások foglalkoztatási helyzetéről. Ez lehetőséget ad az egyetemeknek és főiskoláknak arra, hogy képzési programjaikat a munkaerőpiac igényeihez igazítsák.

 A DPR küldetését következő pontokban lehet összegezni:

  • Az oktatás minőségének javítása: A visszajelzések alapján a képzések fejlesztése, a munkaerőpiaci elvárásokhoz való igazítás.
  • Munkaerőpiaci integráció támogatása: A diplomások pályájának követése révén segíteni őket abban, hogy minél sikeresebbek legyenek a szakmájukban.
  • Adatalapú döntéshozatal elősegítése: A felsőoktatási intézmények és az állami döntéshozók számára releváns adatok biztosítása.

Egyetemeknek nyújtott segítség

 Az egyetemeknek számos előnyt nyújt a Diplomás Pályakövetési Rendszer működtetése. A DPR adatai alapján az egyetemek pontosabb képet kapnak arról, hogy képzéseik mennyire felelnek meg a munkaerőpiac igényeinek. Ez segít abban, hogy versenyképesebbek legyenek, és vonzóbbá váljanak a hallgatók számára – képzési programok fejlesztése. Az adatok segítségével nyomon követhetik, hogy a végzett hallgatók hogyan boldogulnak, és ez fontos információ a képzési programok minőségbiztosításához – minőségbiztosítás. Sok esetben az uniós és állami források elnyeréséhez szükséges bemutatni a diplomások sikerességét, amit a DPR adataival alátámaszthatnak – pályázati lehetőségek.

Hallgatóknak nyújtott segítség

 A hallgatók számára lehetőséget biztosít arra, hogy visszajelzést adjanak az oktatásról és annak hasznosságáról – visszajelzés a képzésről. A DPR adatai segítik az egyetemeket abban, hogy olyan képzéseket alakítsanak ki, amelyek jobban megfelelnek a munkaerőpiac igényeinek, így növelve a hallgatók esélyeit a sikeres elhelyezkedésre – munkaerőpiaci helyzet javítása. Az egyetemekkel való kapcsolat fenntartása a későbbiekben is előnyös lehet, például az álláslehetőségek és szakmai programok révén – alumni kapcsolat.

Az idő során a DPR rendszer felépítése és fókusza is változott. Kezdetben a hangsúly a kérdőíves felméréseken volt, ám az adminisztratív adatgyűjtés (pl. jövedelmi adatok integrálása) előretörésével a rendszer egyre pontosabb képet tudott nyújtani. Ezen túlmenően az alumni kapcsolatok erősítése és a hallgatói visszajelzések figyelembe vétele is nagyobb szerepet kapott.

 A rendszer céljai közé került, hogy ne csak az egyetemi képzések hasznosságát vizsgálja, hanem segítse a hallgatók karrierépítését is. Az évek során így a DPR egy komplex, több szinten működő eszközzé vált, amely támogatja mind az egyetemeket, mind a hallgatókat a hosszú távú sikeres munkaerőpiaci szereplés elérésében.

 A Milton Friedman Egyetem számára a Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) lehetőséget nyújt arra, hogy pontos képet kapjon végzett hallgatói munkaerőpiaci helyzetéről és karrierútjáról. A DPR segít az egyetemnek képzési programjai fejlesztésében, minőségbiztosításában és a munkaerőpiaci igényekhez való igazításban, miközben a hallgatóknak biztosítja a sikeres elhelyezkedéshez szükséges visszajelzéseket és támogatást. Az intézmény így jobban felkészítheti diákjait a versenyképes munkaerőpiaci szereplésre, és erősítheti alumni kapcsolatait.

A Milton Friedman Egyetem Diplomás Pályakövető modellje
A rendszer rövid leírása

A 2023-as Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) lekérdezése egy átfogó kérdőívből áll, amely több modulra tagolódik. A célja, hogy részletes képet kapjon a diplomások munkaerőpiaci helyzetéről, életpályájáról és az egyetemi képzéssel kapcsolatos tapasztalataikról. Az alábbiakban összefoglalom a kérdőív felépítését és moduljait:

  1. Alapvető demográfiai adatok: A kitöltők alapvető személyes adatait gyűjti össze, mint például életkor, nem, lakhely, családi állapot stb. Ezek az adatok fontosak a későbbi elemzésekhez, hogy különböző demográfiai csoportokat össze lehessen hasonlítani.
  2. Tanulmányi adatok és képzéssel kapcsolatos kérdések: A kérdőív ezen része azt vizsgálja, hogy a hallgatók milyen képzést végeztek el, milyen szakon és milyen szintű diplomát szereztek. Információkat gyűjtenek a képzés minőségéről, a hallgatói elégedettségről, valamint arról, hogy a végzettség mennyire felelt meg az elvárásoknak.
  3.  Munkaerőpiaci helyzet: A diplomások aktuális foglalkoztatottsági helyzetének feltérképezése. Itt kérdeznek rá arra, hogy a válaszadó dolgozik-e, milyen típusú munkát végez, milyen szektorban tevékenykedik, illetve mekkora a jövedelme. Külön hangsúly kerül arra, hogy a végzettsége mennyire releváns a munkakörében.
  4.  Munkaerőpiaci elvárások és mobilitás: A munkahelyi mobilitás, karrierváltási lehetőségek és a foglalkoztatással kapcsolatos elvárások feltérképezése. A modul arra fókuszál, hogy a diplomások milyen lehetőségeket látnak karrierjük fejlesztésére, és mennyire mobilisak földrajzilag vagy szakmailag.
  5.  Képzés és munka kapcsolata: Azt vizsgálja, hogy a végzettség hogyan befolyásolja a munkaerőpiaci helyzetet. Arra keres választ, hogy a megszerzett diploma mennyiben segítette elő a munkaerőpiaci elhelyezkedést, illetve mennyire járult hozzá a szakmai fejlődéshez.
  6.  Továbbképzési igények és életpálya-tervek: A diplomások további tanulási terveinek és hosszú távú karrierterveinek feltérképezése. Rákérdeznek arra, hogy a válaszadók terveznek-e további képzéseket, és milyen irányban szeretnék fejleszteni szakmai kompetenciáikat.
  7.  Elégedettség a képzéssel: A diplomások visszajelzése a felsőoktatási intézményükről és a képzésről. Mennyire elégedettek az egyetemi képzéssel, az oktatás színvonalával, az infrastruktúrával, illetve hogyan ítélik meg a tanulmányi rendszer támogató elemeit.
  8.  Alumni kapcsolatok: Az egyetem és a diplomások közötti kapcsolat feltérképezése és fenntartása. Vizsgálják, hogy a végzettek mennyire érzik magukat kapcsolódónak az intézményhez, és milyen mértékben vesznek részt alumni eseményeken vagy hálózatépítésben.
  9. Intézményi saját kérdései: A Milton Friedman Egyetemre vonatkozó kérdések szerepelnek ebben a modulban, amely az intézmény hírnevére, a folyó oktatás minőségére, elégedettségére és javítási szándékra, egyéni javaslatokra kérdez rá.

 A 2023-as DPR lekérdezés moduljai átfogó képet nyújtanak a diplomások életpályájáról, foglalkoztatottságáról, továbbképzési terveiről és az egyetemi képzésről alkotott véleményükről. Az egyetemek számára ezek az adatok fontos visszajelzést biztosítanak a képzések fejlesztéséhez, míg a diplomások számára segítséget nyújtanak a karriertervezésben és a szakmai előrehaladásban.

Aktualitások a DPR rendszerről a Felvi.hu oldaláról

A pénzügy és számvitel alapképzés munkaerőpiaci mutatói

 A Diplomantul.hu az Oktatási Hivatal Felsőoktatási Elemzési Főosztálya által készített kutatásokat jeleníti meg. Most a gazdaságtudományok képzési területhez tartozó pénzügy és számvitel BSc szak mérőszámain vizsgáljuk meg az elsősorban a munkaerőpiacra fókuszáló mutatókat. Tovább…

 

Mi az a DPR és hogyan segít a felvételizőknek?

 A DPR, azaz a Diplomás Pályakövetési Rendszer kutatásai bárki számára elérhetőek a diplomantul.hu weboldalon. Cikksorozatunk első részében egy konkrét példával mutatjuk be, hogy miért hasznos segítség a DPR, majd zárásként röviden elmagyarázzuk az adatbázisok működését is. Tovább…

 

 Elkészült a 2023-as DPR Hallgatói kutatás zárótanulmánya

 A DPR, azaz a Diplomás Pályakövetési Rendszer az Oktatási Hivatal Felsőoktatási Elemzési Főosztálya által készített kutatásokat jeleníti meg. A Diplomantul.hu portálra érkezve két fő modult találhatunk: az Adminisztratív Adabázisok Egyesítése 2023 (AAE), illetve az AAE Pályaorientációt Támogató felületeket. Tovább…

 

 Megjelent a 2023-as DPR Végzetti kutatás zárótanulmánya

 A kutatásban többek között a képzésükkel, a tanulmányok alatti munkavégzésükkel, a munkahelyükkel, az ott végzett munkájukkal és az azzal való elégedettségükkel, illetve társadalmi és szociális helyzetükkel kapcsolatos kérdésekre válaszoltak a 2018-ban és 2022-ben végzett hallgatók. Tovább…

 

Megjelent a 2021-es DPR Hallgatói kutatás zárótanulmánya

A 2021-es hallgatói felmérésben 26 intézmény aktív státuszú hallgatói töltötték ki a kérdőíveket. A kutatásban többek között a továbbtanulási motívációjukkal, a tanulmányaik melletti munkavállalással, a végzés utáni kilátásaikkal kapcsolatos véleményüket is kérdeztük. Tovább…

 

Górcső alatt a diplomások pályaútja

Mennyit keres, milyen gyorsan jut munkához, a verseny- vagy a közszférában helyezkedik el, illetve továbbtanul-e egy frissdiplomás. Az Adminisztratív Adatbázisok Egyesítésén (AAE) alapuló kutatás gyorsjelentése új szemszögekből is elemezte a karrierutakat: vizsgálta az egyéni vállalkozóvá válás arányát és a munkaerőpiaci státuszok időbeliségét. Tovább…

 

EUROSTUDENT nemzetközi kutatás: interaktívan elemezhetők a hazai adatok

A diplomantul.hu portálon elérhetővé váltak az EUROSTUDENT nemzetközi kutatás VI. hullámának magyar adatai. A kutatási modul alapja a felsőoktatási hallgatók körében végzett nemzetközi kérdőíves kutatás magyarországi adatfelvétele. A kutatás célja a felsőoktatásban tanulók szociális helyzetének, képzési jellemzőinek, lakhatási, időfelhasználási, munkavállalási sajátosságainak feltárása. Tovább…

 

Új felületen követhetjük az informatikus hallgatók pályáját

A diplomantul.hu portál legújabb fejlesztéseként elérhető a Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) új modulja, amely az informatikus hallgatók életútját tárja fel a tanulmányi és a munkaerőpiaci összefüggések vizsgálatával. Tovább…

 

 Megjelent a Diplomás pályakövetés 2018

Elkészült a 2014-ben és 2016-ban alap- és osztatlan mesterképzésben, vagy mesterképzésben végzett hallgatók munkaerőpiaci helyzetét képzési területenként bemutató jelentés. Tovább…

 

Diplomás pályakövetés 2017 – gyorsjelentés

 Elkészült a 2013-ban és 2015-ben alap- és osztatlan mesterképzésben, vagy mesterképzésben végzett hallgatók munkaerőpiaci helyzetét bemutató jelentés. Az összegző adatok jól tükrözik a felsőoktatási kimenet sokféleségét, amelyet két szempont – a jövedelmek és a vertikális illeszkedés – szerinti megoszlásban szemléltetnek a kötetben található grafikák. Tovább…

 

Elkészült a Frissdiplomások 2015 zárótanulmány

A magyarországi Diplomás Pályakövető Rendszer (DPR) keretein belül 2015 tavaszán 34 felsőoktatási intézmény gyűjtött adatokat végzettjeiről és hallgatóiról. Az online kérdőíveket több mint húszezren töltötték ki. Tovább…

 

Elkészült a Frissdiplomások 2014 zárótanulmány

A magyarországi Diplomás Pályakövető Rendszer (DPR) keretein belül 2014 tavaszán 33 felsőoktatási intézmény gyűjtött adatokat online kérdőíves formában végzettjeiről és hallgatóiról. Tovább…

Archív hírek

Archív híreink elérhetőek ide kattintva

ZSKF TKK DPR Párbeszéd modell 2016.

Büszkeségünk, hogy az Egyetemi DPR 2011-ben európai “best practise” lett. A partnertalálkozóról illetve az elismerésről egy képet itt tekinthet meg

Pódiumvita

A Társadalomtudományi Kutatóközpontja (TKK), a Fényes Elek Társadalomstatisztikai Egyesület (FETE), a Replika Szerkesztősége valamint a Magyar Szociológiai Társaság Módszertani Szakosztálya nagysikerű pódiumvitát rendezett 2016. január 25-én az Egyetem Széchenyi termében Kabai Imre és szerzőtársai speciális négydimenziós rétegződésmodell-kutatásaikból összeállított “Rétegződéskötetről”.

VITA A TKK NÉGYDIMENZIÓS RÉTEGZŐDÉSMODELL-KUTATÁSAIBÓL KÉSZÜLŐ “RÉTEGZŐDÉSKÖTETRŐL”

A kötetet a fiatal kutatói állították össze, számukra adtunk bemutatkozási lehetőséget. Előadásukban beszéltek a posztmodern társadalom kihívásairól, a rétegződéskutatás útkereséseiről, a saját modelljükről, illetve annak speciális alkalmazásairól (hogyan alakul a magyar fiatalok „boldogság-érzete”, „migrációs potenciálja”). A vitavezető: Tardos Róbert volt.

Ezt követően került sor a társadalmi tagolódással kapcsolatos, kulcskérdésekre fókuszáló pódiumvitára neves hazai szociológusok részvételével.

PÓDIUMVITA A TÁRSADALMI TAGOLÓDÁS KULCSKÉRDÉSEIRŐL

A vitaindítót Harcsa István tartotta „Társadalmi tagolódás és társadalomképek. Néhány alapvetés és kulcskérdés címmel.

A megszólalás sorrendje: 1. Harcsa István; 2. Ferge Zsuzsa; 3. Kolosi Tamás; 4. Huszár Ákos; 5. Tardos Róbert –Kabai Imre

Vitaindító: Harcsa István: Társadalmi tagolódás és társadalomképek. Néhány alapvetés és kulcskérdés.