Gerontoedukációs Kutatóközpont
Gerontoedukációs Kutatóközpont
Nagyon fontos azonban, hogy időseink nemcsak egészségügyileg, lelkileg és szellemileg legyenek jó állapotban, hanem képesek legyenek minél tovább a munkaerőpiacon maradni, illetve átképezzék magukat új állásokra, korszerű ismeretekre. (Sajnálatos módon Magyarország az utolsó helyek egyikén áll az EU-ban a legidősebbeknek szervezett tovább- és átképzések terén).
A kutatóközpont ezekben a témákban szervez konferenciákat, kerekasztalokat, vitákat, könyvbemutatókat, a jövőben is ezek anyagait közzétesszük majd itt az Egyetem honlapján. Ezzel együtt a Gerontoedukációs Kutatóközpont adja ki a Gerontoedukáció c. szakfolyóiratot is, melynek számai megtalálhatók honlapunkon is.
A Milton Friedman Egyetem különféle szakjain kutatóközpontunk javaslatára 2009-től egy, eddig csak nyugati egyetemeken működő mentorrendszert alakítottunk ki, amelynek keretében a segítő tanárok külön is foglalkoznak az idősebb diákokkal, segítvén azok eredményes tanulását és vizsgáit. Ennek következtében már egy fél év alatt érzékelhetők voltak a pozitív hatások: a BA- és MA-szakokon tanuló idősebb diákok tanulmányi eredményei javulnak, s a jelentkezések során a számuk is örvendetesen gyarapodik. Szintén jellemző, hogy elsősorban a levelező képzéseinkre “tanulópárok” is jelentkeznek, ahol édesanyák és gyermekeik közösen iratkoznak be egy-egy szakra, segítvén egymás tanulmányait, létrehozván az intergenerációs tanulás egy sajátos jó gyakorlatát.
Gerontoedukációs kiadványaink
Gerontoedukáció I. évfolyam 1. szám.
Gerontoedukáció I. évfolyam 2. szám.
Gerontoedukáció I. évfolyam 3. szám.
Gerontoedukáció II. évfolyam 1. szám.
Gerontoedukáció III. évfolyam (nem jelent meg)
Könyvek (régebbi szakirodalom:)
- Az öregedés (szerk. Beregi Edit) (1984, Akadémiai)
- Hildebrand, Paul: Félúton (Az öregedés lélektani megközelítése) (1995, Park)
- Idősgondozási kézikönyv (2010, Geriáter Service kiadó)
- Idősödés és globalizáció (szerk. Botos Katalin) (2009, Tarsoly)
- Jászberényi József: Az aktív időskor lehetőségei Magyarországon (Bevezetés a geronto-andragógiába) (2009, Jaffa)
- Jászberényi József: Geronto-edukáció (2011, PrintX-Budavár)
- Kárpáti Sándor: Ezüsthajú nemzedék (2004, Szenior)
- Katona Viktória: Érezzük jól magunkat időskorban (2003, Szenior, Győr)
- Marék Antal: Hogyan éljen az idős ember? (1965, Medicina)
- Marton István: Korkontroll. Egészség és aktivitás a csúcson túl is (2008, HVG-könyvek)
- Ram Dass: Az öregedés művészete (2008, Mandala)
- Robert N. Butler: Why Survive? Being old in America (2002 (1975), John Hopkins) (néhány oldalt belőle ld.
- http://www.amazon.com/Why-
Survive-Being-Old-America/dp/ 0801874254#reader_0801874254) - Schirrmacher, Frank: A Matuzsálem-összeesküvés (2007, Scolar)
- Boga Bálint: Pillantás a dombról, 2014, ISBN 9783854388074
- Csordás-Novák Mária: Szenior Egyensúlytréning. A testi, lelki, szellemi egyensúly megőrzése az idősödés folyamatában, 2019, Budapest, Magánkiadás
- Idősgondozási kézikönyv, 2021. Geriáter Service, szerk. Boga Bálint
- Jászberényi József: Akmén innen, akmén túl (Gerontológiai írások), 2021. ISBN 978-615-81372-2-5
- Jászberényi József: Idősügyi kérdések Magyarországon, Civilút Alapítvány, 2021. ISBN 978615013119
- Jászberényi József: Idősbarát városok – Jó gyakorlatok a világ minden részéről, Civilút Alapítvány, 2022. ISBN 978-615-01-6559
- Kovács György: Egy időskorba zárt világ, 2020, ISBN: 9786156089045
- Novák Mária: A mozgás mindenkié, 2019. Budapest, Magánkiadás
Tanulmányok, cikkek, prezentációk
- A Népesség a Születéskori Lakóhely, a Tényleges Lakóhely Településtípusa és Korcsoport Szerint. 2020. http://www.ksh.hu/
nepszamlalas/tablak_demografia - Bajusz Klára-Jászberényi József: Az időskori tanulásról
Kultúra és közösség 2013/3. 59-66. - Boga Bálint: Az ageizmus speciális megjelenési formái demenciában szenvedő idősek esetében (2010)
http://www.gizella.hu/dok/2010/Dr.Boga_Balint.pdf - Donizzetti, A.R. Ageism in an Aging Society: The Role of Knowledge, Anxiety about Aging, and Stereotypes in Young People and Adults. Int. J. Environ. Res. Public Health 2019, 16, 1329.
- Gilchrist, Caroline: Too old to care (Guardian, 2000. 05. 17.)
http://www.guardian.co.uk/society/2000/may/17/ guardiansocietysupplement6 - Jászberényi József: Az ageizmus (Polgári Szemle, 2010/1. 22-36.)
http://www.polgariszemle.hu/app/interface.php?view=v_ article&ID=373 - Jászberényi József: Az “öregek” nem is léteznek? (Médiakutató, 2008. ősz)
http://www.mediakutato.hu/cikk/2008_03_osz/03_oreg_idos_ reklam - Jászberényi József: Az időskor kutatása mint hivatás (Kritika, 2011/4.)
http://www.kritikaonline.hu/kritika_11aprilis_jaszberenyi. html - Jászberényi József: Az idősoktatás/idősképzés mint önálló tudományterület. In: Magyar Gerontológia, 2014., 6. évf., 21. szám. 2-8.
- Jászberényi József: Ahol a „gero” és a „geo” találkozik – Időskori aktivitás, gerontoedukáció, geopolitika. Felnőttképzési Szemle, 2015/2. 7–11.
- Kembe Irén: Az időskori tanulás szerepe a közösségteremtődésben DOI 10.35402/kek.2019.4.4 .
- Leigh Brown, Patricia: Invisible Immigrants, Old and Left With ‘Nobody to Talk To’, The New York Times, 2009. augusztus 31.
http://www.nytimes.com/2009/08/31/us/31elder.html?_r=1 - Maróti Andor: Elméleti alapok az idős emberek tanulásáról, In Az idős felnőtt rétegek (45 év felettiek) felnőttképzési igényei és képzési lehetőségei, Budapest, 2005.
- Marvin Formosa: A Bourdieusian Interpretation of the University of the Third Age in Malta (Journal of Maltese Education Research, 2007)
http://www.lill-online.net/online/documents/publications/ Formosa_Bourdiesian.pdf - Measuring discrimination against older people applying the Fraboni Scale of ageism (2021. https://www.mdpi.com/
2078-2489/12/11/458) - Nagy Beáta: Az 50-os korosztály – életminőség és munkavállalás in Munkavállalói kalauz (2011, Szentendrei Szalon, 134-142.)
- Pecze Mariann: Az “aggizmus” – sztereotípiák és előítéletek az idősekkel szemben
www.hier.iif.hu/hu/letoltes.php?fid=tartalomsor/423 - Pethő László: A komfortérzet megtartása – az időskorúak tanulásának problémái és megoldási lehetőségei (In A szociális életképesség megalapozása az iskolában (PEM Tanulmányok, IX. 2008, 255-266.)
- Ránki Péter: Húszévesek tanulják az 50-t (Népszabadság, 2009. december 15.)
http://www.nol.hu/lap/karrier/20091215-huszevesek_tanuljak_ az_otven_pluszt - Ránki Péter: Munkaerőpiac – nem szabad leírni az ötvenen túliakat (Népszabadság, 2011. szeptember 7.)
http://nol.hu/gazdasag/igenis__van_elet_otvenen_tul_is - Ránki Péter: Nyugdíjba vonul a baby boom-nemzedék. (Népszabadság, 2010. augusztus 1. )
http://www.nol.hu/belfold/20100731-cekkeres_hatvanas_ evek_ - Sas István: Hány éveseké a világ?, Magyar Fogyasztó, 2009. április 8.
- Semsei Imre: A gerontológia oktatása Magyarországon (2010)
http://www.mellearn.hu/events/6konf/prezentaciok/b/semsei_ imre.pdf - Szőllősy Éva: A szótári ageizmus ellen: miért és hogyan? Modern nyelvoktatás, 2016/1-2.
- Sz. Molnár Anna: Hazai körkép az idősek tanulási igényeiről, Felnőttképzés, 2008/3. 6-9
- Talyigás Katalin: Idősügy Európában (2008)
users1.ml.mindenkilapja.hu/users/szocmester2008/uploads/ nyregyhzra.ppt - Urfi Péter: Mit akar már megint az öreg? Az idősödés lélektana, Magyar Narancs, 2009. július 16. Melléklet, IV.
- Vaskövi Ágnes-Jászfi Evelin: Az időskori szegénység és az öngondoskodás összefüggései Európában, Közgazdasági Szemle, 2023. 7-8. 898-923.
- Wilson, D.M.; Errasti-Ibarrondo, B.; Low, G. Where are we now in relation to determining the prevalence of ageism in this era of escalating population ageing? Ageing Res. Rev. 2019, 51, 78–84.
- Wurm, S.; Diehl, M.; Kornadt, A.; Westerhof, G.J.; Wahl, H.-W. How do views on aging affect health outcomes in adulthood and late life? Explanations for an established connection. Dev. Rev. 2017, 46, 27–43.