Oldal kiválasztása

Gerontoedukációs Kutatóközpont

Gerontoedukációs Kutatóközpont

2009-ben a MFE elődjén, a Zsigmond Király Főiskolán az idősek helyzetével, problémáival foglalkozó tudományos műhelyt hoztunk létre, Gerontoedukációs Kutatóközpont néven.
A rejtélyes névből a kutatóközpont azt jelzi, hogy a világ fejlettebbik részén minden országban, tudományos alapossággal foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogy a társadalmak jelentősen idősödnek, a korfa fölfelé szélesedik.

Nagyon fontos azonban, hogy időseink nemcsak egészségügyileg, lelkileg és szellemileg legyenek jó állapotban, hanem képesek legyenek minél tovább a munkaerőpiacon maradni, illetve átképezzék magukat új állásokra, korszerű ismeretekre. (Sajnálatos módon Magyarország az utolsó helyek egyikén áll az EU-ban a legidősebbeknek szervezett tovább- és átképzések terén).


A kutatóközpont ezekben a témákban szervez konferenciákat, kerekasztalokat, vitákat, könyvbemutatókat, a jövőben is ezek anyagait közzétesszük majd itt az Egyetem honlapján. Ezzel együtt a Gerontoedukációs Kutatóközpont adja ki a Gerontoedukáció c. szakfolyóiratot is, melynek számai megtalálhatók honlapunkon is.

A Milton Friedman Egyetem  különféle szakjain kutatóközpontunk javaslatára 2009-től egy, eddig csak nyugati egyetemeken működő mentorrendszert alakítottunk ki, amelynek keretében a segítő tanárok külön is foglalkoznak az idősebb diákokkal, segítvén azok eredményes tanulását és vizsgáit. Ennek következtében már egy fél év alatt érzékelhetők voltak a pozitív hatások: a BA- és MA-szakokon tanuló idősebb diákok tanulmányi eredményei javulnak, s a jelentkezések során a számuk is örvendetesen gyarapodik. Szintén jellemző, hogy elsősorban a levelező képzéseinkre “tanulópárok” is jelentkeznek, ahol édesanyák és gyermekeik közösen iratkoznak be egy-egy szakra, segítvén egymás tanulmányait, létrehozván az intergenerációs tanulás egy sajátos jó gyakorlatát.

Mindezek mellett a Kutatóközpont szervezi a Nyugdíjasok Óbudai Akadémiája képzési sorozatot, amely 2011 ősze óta zajlik főiskolánkon: plenáris előadások, kurzusok és konzultációk formájában, amelyeket 2015-től 2022-ig egy sikeres Szenior Klub egészített ki. Ezek a képzések jó alkalmak az Andragógia MA-szakon tanuló, geronto-andragógia szakirányos hallgatóinknak a szakmai gyakorlatra, s önálló kutatások végzésére is. 
2016 TAVASZÁN AZ EMMI VÉDNÖKSÉGET ADOTT AZ IMMÁR ORSZÁGOS KÉPZÉSRE, ELISMERVÉN EZÁLTAL A KUTATÓKÖZPONT MŰKÖDÉSÉT.
 
A Kutatóközpont koordinálja a külső képzési helyszíneken is az 50 pluszosoknak szóló oktatási-közösségszervezési munkát: 2020 tavaszán, a COVID előtt már több mint 50 helyszínen, több mint 5500, ötven év feletti diákot oktattunk.
Ezek a számok a COVID alatt lecsökkentek, majd ismét emelkedni kezdtek, s mára (2024 ősze) több mint 40 helyszínen dolgozunk, nagyjából 3500 szenior diákot oktatva.
Vannak olyan partnereink, amelyek 2024 őszére több mint másfél évtizedes együttműködést mondhatnak magukénak kutatói közösségünkkel: Pestszentlőrincen, Kőbányán, Kispesten, Dabason, Angyalföldön, Fóton, Kisalagon, Bugyin, Zsámbékon, Szobon, Pomázon, Szentendrén, és még sok más helyszínen, különféle formákban, és támogatási rendszerrel, különféle szeniorképzéseink működnek. 
NYUGDÍJASOK ÓBUDAI AKADÉMIÁJA

Gerontoedukációs kiadványaink

Könyvek (régebbi szakirodalom:)

  • Az öregedés (szerk. Beregi Edit) (1984, Akadémiai)
  • Hildebrand, Paul: Félúton (Az öregedés lélektani megközelítése) (1995, Park)
  • Idősgondozási kézikönyv (2010, Geriáter Service kiadó)
  • Idősödés és globalizáció (szerk. Botos Katalin) (2009, Tarsoly)
  • Jászberényi József: Az aktív időskor lehetőségei Magyarországon (Bevezetés a geronto-andragógiába) (2009, Jaffa)
  • Jászberényi József: Geronto-edukáció (2011, PrintX-Budavár)
  • Kárpáti Sándor: Ezüsthajú nemzedék (2004, Szenior)
  • Katona Viktória: Érezzük jól magunkat időskorban (2003, Szenior, Győr)
  • Marék Antal: Hogyan éljen az idős ember? (1965, Medicina)
  • Marton István: Korkontroll. Egészség és aktivitás a csúcson túl is (2008, HVG-könyvek)
  • Ram Dass: Az öregedés művészete (2008, Mandala)
  • Robert N. Butler: Why Survive? Being old in America (2002 (1975), John Hopkins) (néhány oldalt belőle ld.
  • http://www.amazon.com/Why-Survive-Being-Old-America/dp/0801874254#reader_0801874254)
  • Schirrmacher, Frank: A Matuzsálem-összeesküvés (2007, Scolar)
Könyvek (frissebb szakirodalom, amelyek kutatóink tollából jelentek meg):
  • Boga Bálint: Pillantás a dombról, 2014,  ISBN 9783854388074
  • Csordás-Novák Mária: Szenior Egyensúlytréning. A testi, lelki, szellemi egyensúly megőrzése az idősödés folyamatában, 2019, Budapest, Magánkiadás
  • Idősgondozási kézikönyv, 2021. Geriáter Service, szerk. Boga Bálint
  • Jászberényi József: Akmén innen, akmén túl (Gerontológiai írások), 2021. ISBN 978-615-81372-2-5
  • Jászberényi József: Idősügyi kérdések Magyarországon, Civilút Alapítvány, 2021. ISBN 978615013119
  • Jászberényi József: Idősbarát városok – Jó gyakorlatok a világ minden részéről, Civilút Alapítvány, 2022. ISBN 978-615-01-6559
  • Kovács György: Egy időskorba zárt világ, 2020,  ISBN: 9786156089045 
  • Novák Mária: A mozgás mindenkié, 2019. Budapest, Magánkiadás

Tanulmányok, cikkek, prezentációk