Oldal kiválasztása

Sándor Alexandra Valéria: Önreprezentáció a közösségi médiában a Covid19-járvány első és második hullámának idején

Sándor Alexandra Valéria: Önreprezentáció a közösségi médiában a Covid19-járvány első és második hullámának idején – Szabad Piac 2021. 1. sz. 72 – 84.

DOI: 10.56233/SZABADPIAC.2021.1.9

Letöltés

A közösségi média olyan változatos és dinamikusan fejlődő online tér, amely számos platformot foglal magában. Ezek a platformok sokunk mindennapi életének részévé váltak, és fontos interakciós térré nőtték ki magukat. A közösségi média két alapvető tulajdonsága, hogy átível a földrajzi és kulturális határokon, illetve a hagyományos tömegkommunikációs mintákkal ellentétben felcserélhető benne a küldő és a fogadó fél szerepe. Jelen kísérleti tanulmány célja, hogy rávilágítson a közösségi médiabeli önreprezentációban történt változásokra, valamint azok mentálhigiénés összefüggéseire magyar felhasználók körében,
a Covid19-világjárvány első és második hulláma alatt kitöltött online kérdőív segítségével.
A kétlépcsős adatfelvétel eredményei alapján mind a közösségimédia-használatra fordított idő, mind pedig az önreprezentatív jellegű fényképek és videók gyakorisága megnőtt a járványhullámok idején, és a „szelfik” számítottak a legnépszerűbb tartalomtípusnak e téren. Ami a mentálhigiénés összefüggéseket illeti, jelentősen többen voltak súlyos depresszív
zavar szempontjából veszélyeztetettek azoknak a körében, akik naponta legalább egyszer küldtek magukról vagy a hozzájuk közelállókról képet vagy videót a Messengeren, vagyis azon a platformon, ahol az ilyen típusú tartalmak megosztására való hajlandóság a leginkább megnövekedett, ráadásul az érintettek aránya a második hullám idején tovább emelkedett.